Kvindelig studerende læser en bog om growth mindset

Nyd dit studieliv med et growth mindset

22. august 2022. Ny på 1. semester og en anelse nervøs?

Velkommen til alle studerendes mest velkendte følelse. Du skal i den grad i gang med et helt nyt kapitel i dit liv. Du skal have helt nye og fremmede studiekammerater. Du skal have undervisere eller forelæsere, som er helt anderledes end dine gymnasielærer. Du er måske flyttet til en helt ny by og hjemmefra for første gang?

Det er helt okay at være nervøs og spændt. Det er mange forandringer på en gang. Men, lad være med at overtænke de kommende situationer, lad dig i stedet flyde med i alle indtryk og oplevelser. Det skal nok gå det hele.

Hvad er et growth mindset?

Det modsatte er et fixed mindset, et mindset som er fastlåst. Et fixed mindset vil spænde ben for din læring og din trivsel. Vi har ikke et enten/eller mindset, du vil derfor kunne opleve, at du i nogle situationer naturligt har et growth mindset og i andre situationer et fixed mindset. Vores mindset er i den grad betinget af vores erfaringer og den fortolkning vi, eller andre, har tillagt det vi oplevede.

Grundlæggende er forskellen på de to mindset, at hvis du har et growth mindtset, så ved du, at du kan lære mere, blive klogere, at der er ressourcer nok, tid nok, hjælp nok. Har du et fixed mindset, så tror du at du er begrænset mht. hvor meget du kan lære, hvor klog du kan blive, at der er knaphed i omverdenen, at ingen vil hjælpe dig. Det er to vidt forskellige måder at være i verden på.

Man ved i dag, at vores hjerne er plastisk, dvs. at hjernen forandrer sig hele livet. Hjernen er ikke en fast størrelse, men en muskel, som skal trænes, ligesom alle andre muskler i kroppen. Det giver derfor ikke længere mening, at sige til dig, om du er dum eller klog. IQ kan forbedres markant, hvis det er det du vil.

Trivsel og growth mindset

Jeg har læst om mindset-teorien længe og jeg kommer hele tiden tilbage til det mest centrale – at vi har et valg i alle situationer vi står i. Vælger du at betragte situationen som en mulighed og som læring? Eller vælger du at betragte situationen, som noget der betyder noget om dig, at der måske er noget galt?

Da jeg selv startede som studerende på Aarhus Universitet for 25 år siden, så ankom jeg helt sikkert med et ret begrænset mindset. Jeg tog en karakter utrolig personlig. Hvis det var en god karakter, så var jeg god. Hvis det var en dårlig karakter, så var jeg dårlig. Hele mig, som menneske. Jeg lod mine resultater betyde noget om mig og lod mine følelser navigere derefter. Hele mit kropssprog blev formet efter den karakter. Jeg turde heller ikke spørge om noget, hverken til forelæsning eller til holdtimerne. Tænk nu hvis jeg stillede det mest fjollede spørgsmål, som alle kendte svaret på? Så ville jeg jo blive til grin. Heldigvis havde vi en mand på mit hold som hed Torben og han var holdets redning, for han turde stille alle slags spørgsmål og samtidig toppe det med at understrege, at HAN ikke forstod det. Det var en befrielse.

At vælge et growth mindset, er det samme som at vælge den gode energi. At vælge dig selv, at du har betydning i livet, som den du er, uanset hvilke resultater du leverer. Du har mere fokus på læring end på resultatet. Og en karakter er bare et lille udsnit af dine evner og kompetencer, vurderet et kort øjeblik.

Tror du Edison forbedrede glødepæren første gang han prøvede?

Det begrænsede mindset har den ulempe, at vi gerne skal lykkes første gang vi prøver noget nyt. Hvor growth mindset’s fundament netop er, at vi øver os, og øver os, indtil vi kan det vi gerne vil. Fejlene er utrolig vigtig læring, for det er igennem fejlene, at vi kan korrigere og blive endnu mere skarpe.

Edison stod ikke i et laboratorium i en hvid kittel, helt alene, og pludselig havde han opfundet glødepæren. Nej – faktisk opfandt han ikke glødepæren, men han forbedrede den. Og han var omgivet af kemikere, matematikere, fysikere, ingeniører og glaspustere. Og ingen ved, i hvilket forsøg, at den kommercielle glødepære blev opfundet. Det vigtigste var jo hans gåpåmod!

Små børn har masser af gåpåmod. De øver sig i flere måneder på at rejse sig op, holde balance, og gå afsted for første gang. De holder absolut ikke op, bare fordi de falder første gang. De kæmper videre og de får ikke faldene til at betyde noget som helst om sig selv. De føler sig stadig betydningsfulde, værd at elske og stiller krav til forældrenes kærlighed.

Hvilket mindset vælger du?

Jeg vil invitere dig til, hele 1. semester, at trække vejret lidt ekstra. I stedet for at handle på automatik på en svær situation, så vent lige lidt og stil dig selv spørgsmålene:

  • Hvad kan jeg lære i denne situation?
  • Hvad lærte jeg i sidste situation, hvad skal jeg korrigere for?
  • Hvem kan hjælpe mig eller være mit heppekor?
  • Hvilke færdigheder og kompetence vil jeg gerne forbedre? (Og bruge mere tid på at øve mig)
  • Hvilke følelser er på spil? (Følelser er bare følelser, giv slip og kom videre)
  • Du er det hele værd, uanset hvad du gør. (Selvværd er en kronisk tilstand af selvkærlighed, den kommer indefra og er uafhængig af situationer i din omverden)

Jeg håber du blev en smule inspireret. Du kan læse lidt mere her:

Har du mod på at blive coachet i growth mindset, så kan du købe et forløb her: