Få overskud og energi på jobbet

Er du fuld af energi når du kommer hjem fra arbejde eller føler du dig som en brugt karklud? Det er nemlig dit vigtigste barometer fra nu af. Energi er mange ting og det er helt OK at være træt fysisk, hvis du som frisør har stået op en hel dag, eller hvis du som pædagog har været fysisk i gang og måske også cyklet frem og tilbage til arbejde. Måske du kender følelsen af, når du kommer hjem fra en skitur og din krop er helt færdig, men indeni er du bare glad og taknemmelig? Det er den indre energifølelse du skal navigere efter.

Hvad drømmer du om?

Det du drømmer om, er stikord til, hvad som giver dig energi. Jeg deltog for lang tid siden på et af Pernille Meldsted’s kurser og vi lavede engang en øvelse, som hun kaldte min perfekte tirsdag. Den handlede om at forestille dig, din perfekte arbejdsdag:

  • Hvor kører du hen? Og hvordan? (cykel, bil, tog, bus, løbehjul, rullerskøjter, går)
  • Hvordan ser lokationen ud? Hvad lægger du mærke til?
  • Hvordan er stemningen når du kommer ind?
  • Hvem er dine kolleger, hvilke egenskaber sætter du pris på?
  • Hvem er dine samarbejdspartnere?
  • Hvordan og hvor skal du indtage din frokost?
  • Hvilke medarbejderfordele har din arbejdsplads?
  • Hvordan har du det i kroppen og sindet når du kommer hjem?
  • Hvilken oplevelse fra jobbet, vil du gerne dele med din familie, venner eller naboen?

Opgaven går ikke ud på at opfinde den perfekte arbejdsplads, opgaven handler om at du kommer tættere på at afkode, hvilke behov og forventninger du egentlig har til dit arbejdsliv. Vi er alle sammen forskellige og dine behov er ligesom de skal være. Du er ikke krukket, hvis dine behov er hjemmebagt kage hver tirsdag og et udvalg af vegetariske sandwich i kantinen. Eller din chef gerne må have humor og være lettere selvironisk.

Prioriter dine behov og forventninger

Hvilke behov er virkelig afgørende for din jobglæde og din energi? Hvad vil du ikke gå på kompromis med? Det er lidt ligesom at finde en kæreste, der kan være værdier som bare skal matche, for at I kan lykkes. For mig handler det om frihed til selv at vælge, selv vælge hvornår jeg holder ferie, hvilke arbejdsopgaver jeg siger ja-tak til og måske egentlig friheden til at kunne sige nej-tak og hvor alle parter er OK med den beslutning. Jeg vil også gerne være fleksibel i min tilgang til arbejdstid og 37 timer 46 uger om året er for ufleksibelt.

Men hvad er vigtigst hos dig? Transporttiden? Dine kollegers humør? Dine arbejdsopgaver? Din frihed? Dine forfremmelsesmuligheder? En god faglig stærk og inspirerende chef?

Gå tilbage til dine svar i Den perfekte tirsdag, og skriv prioritetstal udfra dine behov. Hvad er need-to og nice-to? Igen, dine behov er dine behov, du skal ikke tænke på om dine krav er fjollede eller egoistiske.

Når du prioriterer dine behov, så mærk også efter, hvor meget de fylder i din hverdag. Hvis du f.eks. gerne vil cykle på arbejde, så er det et dagligt behov og det fylder meget mere end at få hjemmebagt kage hver tirsdag. F.eks. vil jeg selv gerne have et udvalg af vegetariske sandwich på en arbejdsplads, men hvis alle andre behov er opfyldt, så smører jeg gerne min egen sandwich og tager med.

Sidste indspark er, om du er særligt sensitiv? Eller sansestærk? Faktisk er op mod 25% sansestærke og det kan du være på vores forskellige sanser. Jeg er selv sansestærk i energi, jeg kan mærke materialer, stemninger og jeg har svært ved at ignorere dem. Jeg har derfor behov for at være omgivet af god energi, rum med god energi og mennesker med god energi. Hvis du er sansestærk på synet, høresansen eller lugt, så har du et væsentlig behov, som du skal tage dig af.

Design dit arbejdsliv

Nu har du fundet dine behov, du har prioriteret dem og du er klar til at sætte fokus på at forandre dit arbejdsliv. Skal du finde et andet sted at arbejde eller kan du forandre din nuværende arbejdsplads?

At designe dit arbejdsliv betyder, at du skal være proaktiv. Det er så nemt at være reaktiv og pege på alt det som ikke fungerer. Kom lad os brokke os – sang TV2 og det er præcis det modsatte du skal gøre. Du skal hylde dine egne behov og søsætte dem. Du skal gøre dine behov super konkrete, så de er nemmere at opfylde. Hvis du vil skifte arbejde, så er et proaktivt mindset, at opsøge de arbejdspladser, som har det du efterspørger. Det reaktive mindset vil sætte sig ned og kigge i jobindex og vente på at muligheden opstår.

Hvis du mangler motivation, så spørg dig selv: Hvor mange timer har jeg tilbage på arbejdsmarkedet og er mine nuværende arbejdsforhold det værd? Hvis ja – fedt! Hvis nej – kom i gang nu!

Skal du have en kompetent wing-woman?

At få afklaret dine behov kan være udfordrende, da vi som regel er fastlåste i gamle tankemønstre og kan begrænse os selv i, hvad som er muligt. Hvis du savner en kompetent wing-woman, så kan du booke mig til online coaching her: